Notes de premsa

Dia i hora d'emissió: 14/12/2013, 13:30
Tipus de comunicat: Nota Informativa
Emissor: Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic (Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient i Territori)

La directora general de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, Neus Lliteras ha assistit aquest matí al Dia de l’Àguila 2013, iniciativa organitzada pel Consorci per a la Recuperació de la Fauna de les Illes Balears (COFIB) i la Fundació Natura Parc en el marc del projecte Life Bonelli per a la recuperació de l’àguila coabarrada (Aquila fasciata) a Mallorca. En el marc d'aquesta diada, Neus Lliteras, ha lliurat els diplomes d’agraïment a totes les entitats que participen en el Pla de Reintroducció de l’Àguila Cuabarrada a Mallorca i que han donat suport a l’aprovació del projecte europeu Life Bonelli:

1. Red Eléctrica de España (REE): principal co-finançador del Pla de Reintroducció de l’àguila coabarrada a Mallorca.
  2. Vinyes Mortitx: empresa que contribueix econòmicament amb la recuperació de l’espècie mitjançant un conveni de col·laboració amb el Govern balear.
  3. SEPRONA: en reconeixement al seu valuós paper en la conservació dels rapinyaires a Balears.
  4. La Reserva Puig del Galatzó: que ha cedit la seva finca per a l’alliberament d’àguiles cuabarrades i va acollir una jornada de voluntaris del projecte.
  5. GOB-Mallorca: entitat amb una activa xarxa d’observadors que aporten una informació valuosa sobre aquesta i altres espècies amenaçades.
  6. Federació Balear de Caça: col·labora amb la formació i la difusió de bones pràctiques entre els caçadors de les Balears.
  7. GESA-ENDESA: participa, a través del Projecte Avilínia del Govern balear, a minimitzar les electrocucions de rapinyaires a les esteses elèctriques, la principal causa de mort no natural de les cuabarrades.
  8. Zoològic Natura Parc: col·labora en la difusió del projecte i sensibilització de la població mallorquina envers la conservació de l’àguila cuabarrada.
  9. IMEDEA: institut d’investigació de la biodiversitat a Baleares que ha donat suport al projecte davant la Unió Europea.
  10. Agents de Medi Ambient: en reconeixement al seu valuós paper envers la conservació dels rapinyaires a Balears i per la seva participació al pla de reintroducció de l’àguila cuabarrada.

Gràcies a aquestes organitzacions s’ha pogut fer realitat el Life Bonelli, projecte que finança la Unió Europea i que té per objectiu recuperar la població d’àguiles cuabarrades a territoris d’Espanya on està en mala situació, com Àlaba, Madrid i Navarra, i reintroduir-la a Mallorca. Així, a partir d’ara, el Pla de Reintroducció de l’Àguila Cuabarrada a Mallorca, liderat pel Govern Balear des de l’any 2009, es passarà a executar en el marc d’aquest projecte que es desenvoluparà durant el període 2013 - 2017. El projecte compta amb 2 milions d’euros de pressupost, 500.000 dels quals es destinaran a Mallorca.

Una de les primeres actuacions del Life Bonelli és precisament el Dia de l’Àguila, diada que s’organitzarà cada any fins al 2017 amb l’objectiu de sensibilitzar la ciutadania de la importància de la conservació de la natura i de la protecció de les aus rapinyaires. La diada d'avui consisteix, per una banda, en una visita a les instal·lacions del Zoològic Natura Parc i per l'altra una jornada de portes obertes a les instal·lacions del COFIB, que des d'ahir acull quatre exemplars recuperats d'àguila coabarrada que romandran al centre per a fomentar la cria en captivitat i destinats a educació ambiental. El Dia de l’Àguila s’ha complementat avui amb una visita per part de la quarantena d’assistents al seminari que s’ha celebrat aquesta setmana sobre el Life Bonelli a la finca de Mortitx, al Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, per conèixer la zona on s’han alliberat diferents exemplars d’àguiles cuabarrades entre els anys 2011 i 2012.

La directora general de Medi Natural, Neus Lliteras, ha lliurat el diploma de reconeixement a les deu entitats col·laboradores amb el Pla de Recuperació de l’Àguila Cuabarrada a Mallorca

Fullet del projecte

folleto informativo bonelli ico cat

Photo News